Eindejaarsbericht 2022
Geachte relatie,
Het einde van 2022 komt in zicht. Zoals gebruikelijk informeren wij u over belangrijke zaken met betrekking tot de salarisadministratie.
Eind november verstuurt de Belastingdienst de brieven met daarin vermeld het percentage van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). Omdat de percentages per onderneming worden vastgesteld, verzoeken wij u om de door u ontvangen percentages vóór 4 januari 2023 bij ons aan te leveren. Alleen met het juiste percentage gedifferentieerde premie Whk kunnen wij de loonadministratie voor het jaar 2023 opstarten. Wanneer wij dit percentage niet hebben ontvangen zullen wij dit bij de Belastingdienst alsnog moeten opvragen.
Voor een aantal salarisgegevens is het verstandig om deze in 2022 of juist in 2023 te verwerken en te betalen:
- Vanaf 2022 moeten wij de (5%) lage(re) WW-premie corrigeren indien de werkelijk verloonde uren meer dan 30% afwijken ten opzichte van de contracturen, “herziening” conform de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Indien deze werkelijke uren door bijvoorbeeld overuren / extra uren met meer dan dit percentage overschrijdt kan het verstandiger zijn om een deel van deze uren in 2022 en een deel van deze uren in 2023 te verwerken, zodat u kan blijven profiteren van de lagere premie. Voor een fulltime werknemer scheelt dit al gauw € 150,- per maand aan premie.
- Bonussen/tantièmes: Aangezien de vrije ruimte van de Werkkostenregeling in 2023 eenmalig wordt verruimd, kan het verstandiger zijn om een eventuele bonus in 2023 te verwerken.
Wij verzoeken u om eventuele aanpassingen voor 2022 uiterlijk 7 december 2022 aan ons door te geven zodat wij dit nog in de salarisadministratie van december 2022 kunnen verwerken.
De gewerkte dagen en uren door oproepkrachten in december 2022 kunt u uiteraard pas na afloop van de maand aan ons doorgeven. Wij verzoeken u om dit uiterlijk 4 januari 2023 te doen.
De Werkkostenregeling.
In 2023 wordt de vrije ruimte tijdelijk verhoogd naar 3% (2022: 1,7%) over de fiscale loonsom tot en met € 400.000,-. Boven deze loonsom blijft deze vrije ruimte 1,18%. Bij overschrijding van de vrije ruimte over 2022 moet uiterlijk in de aangifte Loonheffingen van februari 2023 over deze overschrijding 80% eindheffing aangegeven worden.
Wij adviseren u om tijdig de benodigde informatie bij ons aan te leveren zodat wij aan de hand van de administratie de totale vergoeding kunnen bepalen. U als werkgever bent verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de benodigde gegevens. Uiteraard denken wij graag met u mee.
Diverse aanpassingen in 2023:
- U mag in 2023 per thuiswerkdag € 2,13 vergoeden aan de werknemer;
- De dienstkilometers en de (vaste) vergoeding voor woon-werkverkeer mag vanaf 2023 worden gebaseerd op € 0,21 per kilometer. Als dit niet in de CAO is opgenomen is dit geen verplichting;
- Vanaf augustus 2022 is de Wet transparante arbeidsvoorwaarden ingevoerd. Dit heeft consequenties voor de arbeidsovereenkomst / het bedrijfsreglement wat vanaf deze datum wordt opgesteld:
- de informatieplicht van de werkgever wordt uitgebreid;
- het scholingsbeding mag nog maar beperkt worden toegepast;
- zonder gegronde onderbouwing geen verbod op nevenwerkzaamheden mogelijk;
- aanvullende bescherming voor oproepkrachten.
U kunt bij ons terecht voor het opstellen van een arbeidsovereenkomst / bedrijfsreglement conform deze wetgeving.
Optimaal gebruik software:
De software waarmee wij de salarisverwerking verzorgen (Loket) biedt steeds meer mogelijkheden voor werkgevers en werknemers. Hiermee kunt u tijd besparen en voldoet u aan de regels van de AVG. Zo is het voor werknemers mogelijk om via een online portaal zelf de salarisstroken en de jaaropgaaf op te vragen en via een verlofmodule, het verlof aan te vragen en bij te houden. Tevens bestaat de mogelijkheid om declaraties digitaal aan te leveren en het personeelsdossier digitaal inzichtelijk te maken en te bewaren.
Eventuele aanpassingen op het gebied van wet- en regelgeving zijn ook terug te vinden op onze website: www.salarispluspunt.nl of in onze tweewekelijkse nieuwsbrief.
Bij vragen / opmerkingen kunt u vanzelfsprekend contact opnemen met Astrid, Beppie of Lisanne. Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 0413-271219 of per mail via info@salarispluspunt.nl.